20 mei > Naakt
Even blijven staan voor deze etalage in de Jordaan. De deconstructie van een vrouw. Ontdaan van haar kleding, bovenlijf en ledematen, maar nog steeds duidelijk vrouw. En, wat nog vreemder is, nog steeds behoorlijk elegant. Zoveel is er dus niet voor nodig om elegantie uit te stralen.
Vandaag interviewde ik schrijfster Joyce Roodnat die in haar boek de elegantie van Grace Kelly roemt. Ja, Kelly is prachtig, een kille schoonheid, net als Isabelle Huppert. Ook de losgerukte handen met fluwelen handschoenen op de foto herinneren me aan Huppert. Ik ken geen actrice die vaker of met een grotere lading en betekenis handschoenen draagt. De rode handschoenen in L’ivresse du Pouvoir, het bruine paar in La Pianiste. Het zegt iets, maar wat? Misschien hoe haar personages zich graag verbergen achter een laagje, een schild. Joyce vertelde me over Les Valseuses, een van Hupperts vroege films, waarin ze schaamteloos seks heeft met haar twee mede-acteurs. Open en bloot. Of zou ze ook haar naaktheid dragen als een schild? Zoals, zei Joyce, actrice Chris Nietveld die Blanche speelde voor Ivo van Hove. Zoals deze dame in de etalage. Naakt. Transparant. En toch alles behalve.
1 Comment
Joyce Roodnat
May 20, 2011Ja! wat een goeie observatie! Huppert en haar handschoenen. Is me nooit opgevallen, maar het is evident.
In Gabrielle (een van haar mooiste films) steunt een belangrijke scène visueel op een paar groene handschoenen.
In Loulou springt Hupperts personage (een juffer van burgerkomaf) achterop de motorfiets van beest Gerard Depardieu en levert zich aan hem en zijn levensstijl uit. De seks met de twee mannen zit in Les Valseuses. De mannen zijn Depardieu en de betreurde Patrick Dewaere. De jonge Huppert ligt met haar hoofd in de schoot van actrice MiouMiou (die Dritte im Bunde). Huppert speelt con gusto het genot van een puber die erotiek ontdekt.
Ach, waar zouden we zijn zonder de film?
Nergens.